De strijd met een goede werkplanning is nu verleden tijd

0
837

Er gaat altijd meer tijd inzitten dan je wilt. Ook kom je er nooit geheel aan uit en in de loop van de tijd, komen er ontzettend veel wijzigingen. Ja, we hebben het over het werkrooster. Het is eigenlijk nooit goed in een keer. Is dat wel het geval? Dan is dat zeker een feestje waard. Want dit komt niet vaak voor. Maar kan het eigenlijk makkelijker? Misschien wel, wij hebben een paar tips voor jou, wat het maken van een rooster iets makkelijker maakt!

Werk met vaste dagen

Dit kan een hoop schelen. Wanneer het personeel vaste dagen heeft, dan kan je dit alvast voor plannen. Zo kan je makkelijk inspelen op dagen die vrijgevraag worden en eventuele wisselingen van diensten. Dit werkt natuurlijk wel het beste als je vaste mensen, met vaste uren in dienst hebt. In horeca heb je vaak te maken met studenten die vaak wisselende lesroosters hebben en hierdoor niet altijd weten welke dag zij vast kunnen werken. Dit kan natuurlijk wel per periode vast gelegd worden. Probeer dit daarom ook altijd goed af te spreken. Zo kan je makkelijk vooruit plannen. Er kan vast gepland worden dat er enkele diensten vast gewerkt worden. Wanneer het personeel, en dan vooral studenten, dit een tijdje van te voren weten. Kunnen zij hier rekening mee houden, dus ook wanneer ze eventueel moeten wisselen of hun eigen planning hier op aanpassen.

Zorg dat je hem ruim van te voren af hebt

Het is voor jou fijn, maar ook erg fijn voor het personeel, wanneer je het rooster minstens 2 weken van te voren af hebt. Zo kan er nog makkelijk gewisseld worden van een dienst en kan je ook nog op tijd roepen wanneer er bepaalde diensten open staan. Dan worden ze gemakkelijker gevuld. Heb je het rooster niet op tijd klaar dan plant iedereen leuke uitjes of tijd om bijvoorbeeld te leren voor tentamens of huiswerk te maken. Denk aan de studenten, we zijn het immers allemaal geweest. Zo kan er makkelijk rekening gehouden worden met elkaar.

Een hulpje is nooit erg

Er zijn genoeg hulpmiddelen om een personeelsplanning goed in te vullen. Zo heb je verschillende programma’s die jou precies laten zien welke diensten er nog open zijn en wie er al wel of niet ingedeeld is, zo heb je ook geen dubbele diensten meer bij het personeel. Dit maakt het hele klusje een heel stuk makkelijker.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.